تحقیق در مورد بهزیستی روانشناختی مادران با کودکان ناتوان ذهنی

تحقیق در مورد بهزیستی روانشناختی مادران با کودکان ناتوان ذهنی

تحقیق در مورد بهزیستی روانشناختی مادران با کودکان ناتوان ذهنی

هدف از این نوشتار تحقیق در مورد بهزیستی روانشناختی مادران با کودکان ناتوان ذهنی می باشد.


مشخصات فایل
تعداد صفحات30
حجم138/560 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdocx

توضیحات کامل

هدف از این نوشتار تحقیق در مورد بهزیستی روانشناختی مادران با کودکان ناتوان ذهنی می باشد.


احساس بهزیستی هم دارای مؤلفه های عاطفی و هم مؤلفه-های شناختی است. افراد با احساس بهزیستی بالا به طور عمده-ای هیجانات مثبت را تجربه می کنند و از حوادث و وقایع پیرامون خود ارزیابی مثبتی دارند، در حالی که افراد با احساس بهزیستی پایین حوادث و موقعیت زندگی شان را نامطلوب ارزیابی می کنند و بیشتر هیجانات منفی نظیر اضطراب، افسردگی و خشم را تجربه می کنند (مایرز2 و دینر3، 1995). باید توجه داشت که تجربه هیجانات خوشایند و مثبت همزمان با تجربه ی هیجانات ناخوشایند و منفی صرف کند به همان نسبت زمان کمتری را برای هیجانات منفی باقی می گذارد. از سوی دیگر باید توجه داشت که هیجانات مثبت و منفی حالات دو قطبی نیستند که فقدان یکی وجود دیگری را تضمین کند. یعنی احساس رضامندی مثبت تنها با فقدان هیجانات منفی پدید نمی آید و عدم حضور هیجانات منفی لزوماً حضور هیجانات مثبت را به همراه نمی آورد، بلکه برخورداری از هیجانات مثبت خود به شرایط و امکانات دیگری نیازمند است. بنابراین، احساس بهزیستی (شادی) سه مؤلفه مجزا و در عین حال مرتبط با یکدیگر را می بایست مورد شناسایی قرار داد:

الف) حضور نسبی هیجانات مثبت
ب) فقدان و عدم حضور هیجانات منفی
ج) رضامندی از زندگی.

در مطالعات گوناگون افراد شاد را با ویژگی های زیر تعریف می کنند:

اول آنکه از عزت نفس و احترام به خود بالایی برخوردارند و خودشان را دوست دارند. در یکی از آزمون های عزت نفس با جمله هایی نظیر«من از با خود بودن لذت می برم» و «من ایده های خوبی دارم» کاملاً موافق هستندِِ. این افراد به اخلاقیات توجه بسیار دارند و عقلانی رفتار می کنند (ژانوف بولمن،1989؛ مایرز،1993؛ به نقل کرمی نوری،1381 ).

دوم آنکه افراد شاد احساس کنترل شخصی بیشتری را در خود احساس می کنند، آن هایی که انجام امور بیشتر به توانایی های خود می اندیشند تا به درماندگی و ناتوانایی هایی خویش، با استرس بیتشری مقابله می کنند (دو مونت، 1989؛ لارسن،1989؛ به نقل کرمی نوری، 1381).


سوم آنکه افراد شاد خوش بین هستند. افراد خوش بین با این جملات موافقت کامل دارند که: «وقتی با کار جدیدی روبرو می شوم، انتظار موفقیت در آن کار را دارم». با این افراد موفق تر، سالم و شادتر از افراد بدبین هستند (دمبر، بروک، 1989، سلیگمن، 1991؛ به نقل کرمی نوری، 1381).

چهارم آنکه افراد شاد برون گرا هستند و در ارتباط و همکاری با دیگران توانمندند افراد شاد در مقایسه با افراد ناشاد، چه در تنهایی و چه در حضور دیگران، احساس شادی می-کنند و از زندگی خود و دیگران، از زندگی در نواحی گوناگون شهری یا روستایی و یا اشتغال در مشاغل گوناگون انفرادی و اجتماعی به یک اندازه لذت می برند (دینر و همکاران، 1992).

فهرست مطالب

تعریف نظری بهزیستی روانشناختی تعریف عملیاتی بهزیستی روانشناختی

1-1 بهزیستی روان شناختی 8
1-2 ابعاد بهزیستی روانشناختی 13
1-3 نظریه های بهزیستی روانی 14
2-13-1- نظريهی فرانکل 14
2-13-2- الگوی ويسينگ و واندان 15
2-13-3- نظريه ی ريف 15
1-4 عوامل مؤثر بر بهزيستی 16
1-6 پژوهشهای انجام شده در ارتباط با موضوع 16
2-17-1- پژوهش هاي انجام شده در كشور 16
2-17-2- پژوهش هاي خارجي 23

منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی






"

ابعاد بهزیستی روانشناختی

نظریه های بهزیستی روانشناختی

تحقیق درباره بهزیستی روانشناختی

نظریه بهزیستی روانشناختی ریف

نظریه فرانکل بهزیستی روانشناختی

روانشناختی مادران با کودکان ناتوان ذهنی

نظریه الگوی ويسينگ و وان دان بهزیستی روانشناختی

مقاله

پاورپوینت

فایل فلش

کارآموزی

گزارش تخصصی

کارورزی

اقدام پژوهی

درس پژوهی

جزوه

خلاصه

نمونه سوال